منبع : میناگر عشق

جوانی برزخ عمر آدمی است. در این مرحله از عمر، دو بهار در تقارن هم آمده است. یکی بهار جسمی و دیگر بهار روحی. آن بهار، جسم جوان را نیرومند و پرتوان کرده است. و این بهار، جوان را حساس و عاطفی و قالب شکن ساخته است. هم از این روست که به نظر ارباب طریقت و اصحاب کمال، دورة جوانی بهترین دوره برای کسب فضائل اخلاقی و کمالات معنوی است.

                              *جوانی و اوج قدرت*

مولانا، دو تمثیل لطیف در وصف دورة جوانی آورده است:

         اندر آن ايام كش قدرت بود            صحت و زور دل و قوت بود

         و آن جوانى همچو باغ سبز و تر            مى‏رساند بى‏دريغى بار و بر

         چشمه‏هاى قوت و شهوت روان            سبز مى‏گردد زمين تن بدان‏

         خانه‏ى معمور و سقفش بس بلند            معتدل اركان و بى‏تخليط و بند

                                                                                    (دفتردوم1219-1216)

*جوانی، قدرت و نشاط جسمی توأم با خامی و ناآزمودگی است*

        آنچه بیند آن جوان در آینه                   پیر اندر خشت می بیند همه

                                                                                      (دفترپنجم3275)

         *بعضی از انسان ها در جوانی قانع تر و سالم تر می زیند*

              تو جوان بودى و قانع‏تر بدى            زر طلب گشتى خود اول زر بدى‏

        رز بدى پر ميوه چون كاسد شدى            وقت ميوه پختنت فاسد شدى‏

             ميوه‏ات بايد كه شيرين‏تر شود            چون رسن تابان نه واپس‏تر رود

                                                                                    (دفتراول2307-2305)

                        *دورة جوانی هم پایان می گیرد*

تیرها پرّان، کمان پنهان زغیب       بر جوانی می رسد صد تیر شیب

                                                                                      (دفترسوم513)

                                  *اغتنام فرصت در جوانی*

اهل کمال و عارفان راستین به اغتنام فرصت در همة لحظات عمر اهمیت بسیار داده اند خصوصاً دورة جوانی را مستعدترین دوران جهت کسب فضائل علمی و اخلاقی دانسته اند. از این رو صوفیه صافیه گفته اند که دست و دل درویش پیوسته باید برکار باشد و لحظه ای را به غفلت و مماطله سپری نکند. چه همین که شخص، بیکار نشیند، نفس بر کار می شود و خاک وسوسه در چشم عقل می پاشد و بختک پریشانی و نژندی را بر وی مسلط می کند و مآلاً او را بر کارهای باطل می گمارد. از این رو صوفی حقیقی کسی است که وقت را عزیز دارد و در هیچ حالی از کسب فضائل باز نماند که وقت، تیغی بران و صاعقه ای گذران است.ما مَضی، مَضی وً لًن یًرجِع .

ای خنک، آن را که او ایّام پیش          مغتنم دارد، گزارد وام خویش

                                                                                         (دفتردوم1215)

         پيش از آن كه ايام پيرى در رسد            گردنت بندد به حَبْلٌ مِنْ مسد

    خاك شوره گردد و ريزان و سست            هرگز از شوره نبات خوش نرست‏

            آب زور و آب شهوت منقطع            او ز خويش و ديگران نامنتفع‏

               ابروان چون پالدم زير آمده            چشم را نم آمده تارى شده‏

          از تشنج رو چو پشت سوسمار            رفته نطق و طعم و دندانها ز كار

       روز بى‏گه لاشه لنگ و ره دراز            كارگه ويران عمل رفته ز ساز

            بيخهاى خوى بد محكم شده            قوت بر كندن آن كم شده

                                                                               (دفتردوم1226-1220)

         چون كه عمرت برد ديو فاضحه            بى‏نمك باشد اعوذ و فاتحه‏

        گر چه باشد بى‏نمك اكنون حنين            هست غفلت بى‏نمكتر ز آن يقين

                                                                               (دفترششم553-552)